5 Vinkkiä hyvän logon suunnitteluun

Yksi kuva kertoo enemmän kuin 1000 sanaa. Tämä pätee varsinkin Logoihin. Logo on paljon enemmän kuin kirjasin, muodot tai värit. Oikein tehtynä se viestittää yrityksen persoonaa, brändiä ja arvoja kohdeyleisölleen paremmin kuin mikään muu markkinointikampanja.

Pari vinkkiä logon suunnitteluun.

1. Tunne yrityksesi

Ennen logon suunnittelun aloitusta tulisi käyttää hyvä tovi miettien millaista kohdeyleisöä olet tavoittelemassa. Logo toimii yleensä asiakkaan ensivaikutuksena yritykseesi ja brändiisi. On tärkeää, että tämä ensikosketus resonoi asiakkaassa halutulla tavalla.

Hassultahan se näyttäisi, jos pankkineuvonta firman logo olisi täynnä värejä, muotoja ja hassuja fontteja. Toisaalta minimalistinen mustavaloinen logo voisi olla aika outo valinta lastenjuhlia järjestävälle yritykselle. Joten ennen varsinaista logon suunnittelua sinulla tulisi olla kristallin kirkas näkemys kohdeyleisöstäsi.

Kohdeyleisön lisäksi on hyvä miettiä mitä yrityksesi haluaa viestittää mahdollisille asiakkaille. Mitä teette paremmin kuin muut, vai onko tuotteenne täysin uniikki ja ainutlaatuinen. Mitä on ne perusarvot toimintanne taustalla. Esimerkiksi graafisen suunnittelun yritys haluaa viestittää ajattelevansa boxin ulkopuolelta ja rakennus firma haluaa kertoa luotettavuudestaan. Näiden yritysten logojen tulisi viestittää perusarvoaan jo logossa. Tässä muutamia kysymyksiä joihin vastaaminen helpottaa logon suunnittelua.

  • Miksi alun perin perustitte yrityksen?
  • Mihin uskotte yrityksenä?
  • Ketä autatte?
  • Mikä tekee juuri teistä ainutlaatuisen?
  • Kolme adjektiivia, jotka parhaiten kuvaavat yritystäsi.

Ps. Jos haluat palkata graafikon tekemään logon puolestasi, näihin kysymyksiin vastaaminen ja vastausten jakaminen graafikon kanssa auttaa prosessia sujumaan jouhevammin.

2. Inspiroidu

Joko mieleesi on tullut hämärä ajatus logostasi?

Ai ei vai? No ei hätää, nyt aloitetaan suunnittelu. Mutta ennen kuin kaivetaan paperia ja kyniä esiin voi olla hyvä saada inspiraatiota. Hyviä alustoja ideoiden etsimiselle ovat esimerkiksi pinterest, instagram, Behance tai ihan vain Googlen kuvahaku. On suuri ero inspiroitua ja kopioida. Koskaan ei tulisi kopioida kenenkään työtä, mutta niistä inspiroituminen, joidenkin yksittäisten asioiden lainaaminen tai tunnelman vangitseminen on sallittua. Kerää logoosi sopivia ja inspiroivia kuvia tauluiksi ja aloita niiden pohjalta suunnittelemaan millaisen logon haluaisit.

3. Logotyypin valinta

Logoja on jopa 9 eri tyyliä, mutta nämä voidaan jakaa 3 päätyyppiin. Tekstilogo, Kuvalogo tai näiden yhdistelmä. Muutama esimerkki auttamaan logotyypin valinnassa.

Kuvalogo

 

Helposti muistettavia, yksinkertaisia ja parhaimmassa tapauksessa erittäin vaikutusvaltaisia logoja. Kuvalogon tulisi jollain lailla kertoa yrityksen nimi, vaikka onkin vain kuva. Apple on tästä ehkä maailmanlaajuisesti tunnetuin esimerkki, mutta myös esimerkiksi twitterin lintu viestittää hyvin selkeästi yrityksen nimen.

 

Tekstilogo

Tekstilogo on nimensä mukaisesti yrityksen nimi logona. Tekstilogo on yleensä helppo lukea, vaikka et olisi nähnyt sitä ennen. Esimerkiksi Coca-cola on hyvä esimerkki tekstilogosta. Toinen tunnettu esimerkki on FedEx jonka tekstilogo tunnistetaan melkein missä päin maailmaa hyvänsä.

Yhdistelmälogo

Yhdistelmä logotyyppi antaa eniten vaihtoehtoja käyttäjälle. Oikein tehtynä voi sekä logoa että tekstiä käyttää eri tilanteissa yksinään tai yhdessä ja silti säilyttää tunnistettavuuden. Esimerkkinä vaikka tobleronen vuori. Tunnistamme tuon vuoren ilman tekstiä, mutta toisaalta toblerone teksti on myös yksinään tunnistettava.  Toinen ikoninen esimerkki voisi olla macdonalds ja sen kultaiset kaaret. Tunnistamme kaaret yksinään, mutta myös yrityksen käyttämä macdonalds teksti riittää tunnistamiseen.

 

4. Värit

Vaikka kuinka haluaisi ajatella, että erilaiset väriteoriat ovat huuhaata ja ettei se vaikuta meihin itsenäisesti ajatteleviin, moderneihin ihmisiin, ei ole sattumaa, että niin moni tekniikka alan yrityksen logo on sininen. IBM, Dell, Intel, HP jne. Sininen kertoo luotettavuudesta, viisaudesta ja voimasta. Tottahan jokainen IT yritys haluaa olla asiakkaiden silmissä luotettava ja huokua viisautta.

Ihan sokeasti näihinkään ei kannata nojata, ja säännöt on tehty rikottaviksi, mutta on hyvä olla tietoinen eri värien merkityksistä, että voi sitten itsevarmasti tehdä oman mielensä mukaan.

 

Image source: Canva

Logo color wheel

 

Keltaista optimismia

Keltainen on optimismin, ilon, lämmön ja kirkkauden väri. Se heijastelee myös rikkautta kimaltaessaan kullanlailla ja kehoittaa varovaisuuteen. Logossaan keltaista käyttää moni yritys, mm MacDonalds haluaa tuoda iloa, Cat kehoittaa varovaisuuteen työpaikoilla ja Forex kertoo vauraudesta.

Oranssilla huomiota

Oranssi vaatii huomiota, se on luova, nuorekas ja innokas väri. Blogger innostaa luomaan uutta, Nickelodeon pursuaa nuorekasta enegriaa ja amazon ei voisi olla innostuneempi tuomaan meille kaiken tarvitsevamme.

 

Punaista energiaa

Punainen tuo energiaa. Se yhdistetään lämpöön romanssiin ja rakkauteen mutta myös jännitykseen, vereen ja kiireellisyyteen. Punainen toimii erittäin hyvin kaikkien tuntemalle Netflixille. Se lupaa sekä rakkautta että jännitystä mutta siitä voidaan olla varmoja, että energiaa riittää. Saman periaatteen mukaan Nintendolle toimii punainen. Coca-cola käyttää punaista ovelasti, se on yhdistänyt rakkautta herättävän värin ja mainoskamppanjan joka saa meidät ajattelemaan heistä vain ruusuisia kuvia.

 

Violetti Universumi

Violetti on mahtipontisuuden, vaurauden ja mystiikan väri. Se herättää mielikuvituksen ja saa ihmiset ajattelemaan, että mikä vain on mahdollista. Twitch käyttää violettia antamaan käyttäjilleen mielikuvitusta ja Telia lupaa vaurautta ja mahdollisuuksia.

 

Sininen rauhoittaa

Taivaan ja meren värinä sininen rauhoittaa, mutta huokuu myös voimaa, luotettavuutta ja levollisuutta. Tästä syystä moni teknologia yritys käyttää logoissaan sinistä. He viestivät asiakkailleen, että heidän tuotteisiinsa voi luottaa.

 

Vihreää luonnolle

Vihreää väriä käytetään yrityksissä, joissa ekologisuus on keskiössä. Vihreä on myös rauhan ja kasvun väri. Myös terveyteen tähtäävät yritykset käyttävät usein vihreää koska yhdistämme luonnon ja vihreän terveellisyyteen.

 

Musta-valkoista klassisuutta

Musta valkoinen logo on hyvin ikoninen ja paljon käytetty. Musta ajatellaan ammatilliseksi, uskottavaksi ja kantaa ottavaksi. Valkoinen on taas puhtauden, viattomuuden ja hengellisyyden väri. Näiden yhdistelmä antaa uskottavan ja luotettavan vaikutelman.

5. Versioita ja variaatioita

Nyt kun logosi on valmiina kannattaa siitä tehdä vielä erilaisia versioita. Kokeilla erilaisia väri yhdistelmiä, fontteja, muokata muotoja ja tehdä esimerkiksi 4 erilaista versioita logostasi. Näytä näitä logoja sitten ystäville ja tutuille ja kysy heidän mielipidettään ja mietteitään. Välillä se mikä on sinulle täysin selvää ei välity lukijalle haluamallasi tavalla. Tee mahdollisesti muutoksia logoosi heidän tarjoamien mielipiteiden pohjalta, kunnes olet varma, että logosi antaa haluamasi kuvan yrityksestäsi. 

Ennen varsinaista julkaisua voi olla hyvä vielä yrittää miltä logosi näyttää eri tilanteissa. Lisää logosi yksityiselle nettisivulle nähdäksesi miltä se näyttää. Tulosta käyntikortti tai lisää logosi sosiaaliseen mediaan nähdäksesi mitä suuri yleisö tykkää siitä. 

Logon tekeminen vaatii pohdintaa ja aikaa, mutta kun logosi on valmis, olet samalla luonut pohjan koko brändillesi.