{"id":1151,"date":"2020-10-20T13:22:32","date_gmt":"2020-10-20T13:22:32","guid":{"rendered":"http:\/\/grafiikkatehdas.fi\/?p=1151"},"modified":"2023-10-01T07:40:35","modified_gmt":"2023-10-01T07:40:35","slug":"5-vinkkia-hyvan-logon-suunnitteluun","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/grafiikkatehdas.fi\/5-vinkkia-hyvan-logon-suunnitteluun\/","title":{"rendered":"5 Vinkki\u00e4 hyv\u00e4n logon suunnitteluun"},"content":{"rendered":"\t\t
<\/p>\n
Yksi kuva kertoo enemm\u00e4n kuin 1000 sanaa. T\u00e4m\u00e4 p\u00e4tee varsinkin Logoihin. Logo on paljon enemm\u00e4n kuin kirjasin, muodot tai v\u00e4rit. Oikein tehtyn\u00e4 se viestitt\u00e4\u00e4 yrityksen persoonaa, br\u00e4ndi\u00e4 ja arvoja kohdeyleis\u00f6lleen paremmin kuin mik\u00e4\u00e4n muu markkinointikampanja.<\/p>\n
<\/p>\n
<\/p>\n
Pari vinkki\u00e4 logon suunnitteluun.<\/p>\n
<\/p>\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t
Ennen logon suunnittelun aloitusta tulisi k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 hyv\u00e4 tovi miettien millaista kohdeyleis\u00f6\u00e4 olet tavoittelemassa. Logo toimii yleens\u00e4 asiakkaan ensivaikutuksena yritykseesi ja br\u00e4ndiisi. On t\u00e4rke\u00e4\u00e4, ett\u00e4 t\u00e4m\u00e4 ensikosketus resonoi asiakkaassa halutulla tavalla.<\/p>\n
Hassultahan se n\u00e4ytt\u00e4isi, jos pankkineuvonta firman logo olisi t\u00e4ynn\u00e4 v\u00e4rej\u00e4, muotoja ja hassuja fontteja. Toisaalta minimalistinen mustavaloinen logo voisi olla aika outo valinta lastenjuhlia j\u00e4rjest\u00e4v\u00e4lle yritykselle. Joten ennen varsinaista logon suunnittelua sinulla tulisi olla kristallin kirkas n\u00e4kemys kohdeyleis\u00f6st\u00e4si.<\/p>\n
Kohdeyleis\u00f6n lis\u00e4ksi on hyv\u00e4 mietti\u00e4 mit\u00e4 yrityksesi haluaa viestitt\u00e4\u00e4 mahdollisille asiakkaille. Mit\u00e4 teette paremmin kuin muut, vai onko tuotteenne t\u00e4ysin uniikki ja ainutlaatuinen. Mit\u00e4 on ne perusarvot toimintanne taustalla. Esimerkiksi graafisen suunnittelun yritys haluaa viestitt\u00e4\u00e4 ajattelevansa boxin ulkopuolelta ja rakennus firma haluaa kertoa luotettavuudestaan. N\u00e4iden yritysten logojen tulisi viestitt\u00e4\u00e4 perusarvoaan jo logossa. T\u00e4ss\u00e4 muutamia kysymyksi\u00e4 joihin vastaaminen helpottaa logon suunnittelua.<\/p>\n
Ps. Jos haluat palkata graafikon tekem\u00e4\u00e4n logon puolestasi, n\u00e4ihin kysymyksiin vastaaminen ja vastausten jakaminen graafikon kanssa auttaa prosessia sujumaan jouhevammin.<\/p>\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t
Joko mieleesi on tullut h\u00e4m\u00e4r\u00e4 ajatus logostasi?<\/p>\n
Ai ei vai? No ei h\u00e4t\u00e4\u00e4, nyt aloitetaan suunnittelu. Mutta ennen kuin kaivetaan paperia ja kyni\u00e4 esiin voi olla hyv\u00e4 saada inspiraatiota. Hyvi\u00e4 alustoja ideoiden etsimiselle ovat esimerkiksi pinterest, instagram, Behance tai ihan vain Googlen kuvahaku. On suuri ero inspiroitua ja kopioida. Koskaan ei tulisi kopioida kenenk\u00e4\u00e4n ty\u00f6t\u00e4, mutta niist\u00e4 inspiroituminen, joidenkin yksitt\u00e4isten asioiden lainaaminen tai tunnelman vangitseminen on sallittua. Ker\u00e4\u00e4 logoosi sopivia ja inspiroivia kuvia tauluiksi ja aloita niiden pohjalta suunnittelemaan millaisen logon haluaisit.<\/p>\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t
Logoja on jopa 9 eri tyyli\u00e4, mutta n\u00e4m\u00e4 voidaan jakaa 3 p\u00e4\u00e4tyyppiin. Tekstilogo, Kuvalogo tai n\u00e4iden yhdistelm\u00e4. Muutama esimerkki auttamaan logotyypin valinnassa.<\/p>\n
Kuvalogo<\/strong><\/p>\n \u00a0<\/p>\n Helposti muistettavia, yksinkertaisia ja parhaimmassa tapauksessa eritt\u00e4in vaikutusvaltaisia logoja. Kuvalogon tulisi jollain lailla kertoa yrityksen nimi, vaikka onkin vain kuva. Apple on t\u00e4st\u00e4 ehk\u00e4 maailmanlaajuisesti tunnetuin esimerkki, mutta my\u00f6s esimerkiksi twitterin lintu viestitt\u00e4\u00e4 hyvin selke\u00e4sti yrityksen nimen.<\/p>\n <\/a><\/a><\/p>\n \u00a0<\/p>\n Tekstilogo<\/strong><\/p>\n Tekstilogo on nimens\u00e4 mukaisesti yrityksen nimi logona. Tekstilogo on yleens\u00e4 helppo lukea, vaikka et olisi n\u00e4hnyt sit\u00e4 ennen. Esimerkiksi Coca-cola on hyv\u00e4 esimerkki tekstilogosta. Toinen tunnettu esimerkki on FedEx jonka tekstilogo tunnistetaan melkein miss\u00e4 p\u00e4in maailmaa hyv\u00e4ns\u00e4.<\/p>\n <\/a><\/a><\/p>\n Yhdistelm\u00e4logo<\/strong><\/p>\n Yhdistelm\u00e4 logotyyppi antaa eniten vaihtoehtoja k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4lle. Oikein tehtyn\u00e4 voi sek\u00e4 logoa ett\u00e4 teksti\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 eri tilanteissa yksin\u00e4\u00e4n tai yhdess\u00e4 ja silti s\u00e4ilytt\u00e4\u00e4 tunnistettavuuden. Esimerkkin\u00e4 vaikka tobleronen vuori. Tunnistamme tuon vuoren ilman teksti\u00e4, mutta toisaalta toblerone teksti on my\u00f6s yksin\u00e4\u00e4n tunnistettava.\u00a0 Toinen ikoninen esimerkki voisi olla macdonalds ja sen kultaiset kaaret. Tunnistamme kaaret yksin\u00e4\u00e4n, mutta my\u00f6s yrityksen k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4 macdonalds teksti riitt\u00e4\u00e4 tunnistamiseen.<\/p>\n \u00a0 <\/a><\/a><\/p>\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t Vaikka kuinka haluaisi ajatella, ett\u00e4 erilaiset v\u00e4riteoriat ovat huuhaata ja ettei se vaikuta meihin itsen\u00e4isesti ajatteleviin, moderneihin ihmisiin, ei ole sattumaa, ett\u00e4 niin moni tekniikka alan yrityksen logo on sininen. IBM, Dell, Intel, HP jne. Sininen kertoo luotettavuudesta, viisaudesta ja voimasta. Tottahan jokainen IT yritys haluaa olla asiakkaiden silmiss\u00e4 luotettava ja huokua viisautta.<\/p>\n Ihan sokeasti n\u00e4ihink\u00e4\u00e4n ei kannata nojata, ja s\u00e4\u00e4nn\u00f6t on tehty rikottaviksi, mutta on hyv\u00e4 olla tietoinen eri v\u00e4rien merkityksist\u00e4, ett\u00e4 voi sitten itsevarmasti tehd\u00e4 oman mielens\u00e4 mukaan.<\/p>\n \u00a0<\/p>\n4. V\u00e4rit<\/h2>\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t